Samostatnost dítěte: Klíč k úspěchu v dospělosti

Děti přirozeně touží po osamostatnění, což hraje klíčovou roli v jejich celkovém rozvoji. Podporování této přirozené tendence podle Montessori pedagogiky, která staví na principu „pomoz mi, abych to dokázal sám“, přináší dětem nejen větší sebejistotu a sebedůvěru, ale také pomáhá vytvářet méně konfliktní prostředí.

Dětské skupiny jako příležitost k osamostatňování

Základními pilíři je připravené a bezpečné prostředí, ve kterém se děti dokážou intuitivně pohybovat, rozfázování konkrétních aktivit do kroků, které na sebe logicky a plynule navazují. Nezbytnou a často opomíjenou součástí procesu osamostatňování je praktická ukázka dospělé/pečující osoby, která danou činnost dítěti pomalými pohyby ukáže. Dítě tak má možnost zachytit důležité momenty a detaily, které jsou v nácviku dané činnosti klíčové.

Jak podpořit samostatnost

Zde přinášíme pár jednoduchých základních tipů jak můžete děti podpořit v samostatnosti v oblasti stolování, oblékání a úklidu. 

Stolování

samostatnost dětíNa samoobslužném servírovacím stolku mohou mít děti připravené prostírání, příbory, skleničky/hrníčky nebo lahvičky s pitím, talířky/tácky nebo krabičky se svačinou. Děti si postupně na jídelní stoly nosí všechno co ke stolování potřebují. Důležité v tomto procesu je, aby všechny věci držely oběma rukama a to zejména z důvodu bezpečnosti.

Zároveň provádění aktivit oběma rukama propojuje dobré fungování a propojování mozkových hemisfér. Též je vhodné na samoobslužném pultíku vše srovnat chronologicky za sebou tak, aby na sebe nošení jednotlivých předmětů plynule navazovalo směrem zleva doprava, čímž děti přirozeným způsobem připravujeme na čtení a psaní, které tímto směrem uskutečňuje. 

Oblékání 

Trik na oblékání bundy

Trik na oblékání bundy
Z knihy Montessorri batole

Úklid

Pro organizaci a uložení hraček a pomůcek jsou nejlepší otevřené regály s jednou až dvěma policemi, které nejsou vyšší než průměrná výška dětí. Děti tak mají ve výšec svých očí dokonalý přehled o tom, co je volného ke hraní a materiály je přirozeně vybízejí k aktivní činnosti.

Otevřené skříňky

Na každé polici je ideální mít maximálně 2 – 3 hračky, pro nejmenší děti postačí i jedna aktivita. Na hranu každé police můžete nalepit vytištěnou a zalaminovanou fotku dané aktivity. V takovém způsobu uložení hraček a pomůcek se děti snadno orientují a jsou schopny i ve velmi ranném věku vracet věci na svoje místa.

Chcete – li ve své dětské skupině vytvořit pro děti prostředí, které je povede k větší samostatnosti, objednejte si supervizi.

Autorkou článku: Michaela Topinková (dříve Nesměráková)


 

Chcete-li se dozvědět více o tom, jak vytvořit prostředí podporující samostatnost dětí, přihlaste se seminář „Jak podpořit děti v samostatnosti v domácím prostředí“ v rámci Festivalu KUK, který se koná 19. 1. v Plzni.

Kurzem vás provede zkušená lektorka, mentorka a konzultantka s 20letou praxí v oblasti předškolní výchovy a vzdělávání Mgr. Michaela Topinková (dříve Nesměráková).