Výběr nových zaměstnanců na následující školní rok začíná být aktuální, a proto vám přinášíme 7 praktických tipů, jak uspořádat úspěšné výběrové řízení tak, abyste ho nemuseli v nejbližší době opakovat.
TIP: Pokud je pro vás vedení zaměstnanců palčivým tématem, potřebujete podporu nebo jste v roli ředitele poprvé, objednejte si naší službu Balíček podpory pro ředitele a vedoucí pracovníky DS/MŠ, který přizpůsobíme na míru vašim aktuálním potřebám.
Představte uchazeči klíčové hodnoty vaší dětské skupiny.
Pokud je nemáte jasně definované, může to pro vás být vhodná příležitost zaměřit tímto směrem svojí pozornost. Zeptejte se uchazeče, co z nich s ním nejvíc rezonuje a proč.
Položte uchazeči otázku, proč by chtěl pracovat právě ve vaší dětské skupině a ne v jiné.
Zjistíte, jestli ho práce právě ve vašem zařízení skutečně zajímá.
Zeptejte se uchazeče, jaké jsou jeho kvality a čím by chtěl váš stávající tým obohatit.
Dozvíte se, v čem uchazeč vidí svoje silné stránky a vy můžete vyhodnotit, zda jeho silné stránky jsou to, co pro svůj tým zrovna potřebujete.
Pozvěte uchazeče na „zkušební den”.
Uchazeč má možnost se podívat na chod vašeho zařízení a zjistit, jestli mu vaše nastavení vyhovuje. Stejně tak máte vy i váš tým možnost se na uchazeče nacítit.
V rámci zkušebního dne, případně jiný další den, pozvěte uchazeče na praktickou část výběrového řízení.
Je vhodné uchazeči zadat jasné a velmi konkrétní zadání, například 10 minutovou rozcvičku s dětmi nebo vzdělávací aktivitu na konkrétní téma. Děti vám o uchazeči dají často velmi dobrou zpětnou vazbu. Mnohokrát jsem byla svědkem toho, kdy málomluvný plachý uchazeč se v kolektivu dětí rozzářil, i toho, kdy zdánlivě velmi zkušený uchazeč přišel na praktickou zkoušku zcela nepřipraven.
Zeptejte se ostatních členů týmu, co si o novém uchazeči myslí.
Pokud to nebude ladit hned od začátku, je velmi pravděpodobné, že se časem mohou objevit konflikty.
Pokud si nejste jisti, pozvěte účastníka ještě na další praktickou část.
Budete mít možnost se ujistit, že uchazeče chcete přijmout nebo z výběrového řízení vyloučit.
Nevyplácí se přijímat uchazeče, u kterého si nejste jeho výběrem 100 % jistí.
A pokud jste v situaci, že nového uchazeče přijmout potřebujete, je vhodné s uchazečem napřímo o vašich pochybách komunikovat a nastavit si jasná kritéria pro začínající spolupráci.
Autorka článku Mgr. Michaela Topinková (dříve Nesměráková) je mentorkou a konzultantkou pro vedení předškolních zařízení, poskytuje odborné supervize a konzultace, lektoruje a přednáší pro pedagogickou i rodičovskou veřejnost.