Konzultace uspořádání a výběru nábytku je důležitou součástí supervize dětských skupin. Ve Vše pro dětské skupiny to má na starosti Michaela Topinková (dříve Nesměráková), která má v prostředí předškolní péče více než dvacetiletou praxi. Častým problémem je nevhodně rozestavěný nábytek. Rozmístění pomůcek a hraček způsobuje, že se děti často chaoticky pohybují po třídě, málo se koncentrují a ve vzdělávacích činnostech nejsou aktivní.
Míša Topinková shrnula své zkušenosti do několika praktických tipů, jak třídu uspořádat, aby co nejvíce vyhovovala potřebám dětí a co nejefektivněji zajistila podmínky pro jejich všestranný rozvoj.
Rozčlenění nábytku
Třída by měla být rozčleněná nábytkem do menších koutků. Velký otevřený prostor děti přirozeně vybízí k pohybové aktivitě, děti mají tendenci se shlukovat uprostřed třídy a vznikají tak častěji konfliktní situace.
Místo pro aktivní pohyb
Ve třídě by neměl chybět koutek pro aktivní pohybové činnosti (např. houpací prkno, schody, nášlapné kameny nebo pohybové bloky). Živější děti a obzvláště ty, které jsou v chůzi začátečníci, potřebují mít možnost se pohybovat, aby se následně mohly dobře koncentrovat. Stejně tak by ve třídě neměl chybět relaxační koutek, aby si unavené nebo citlivější děti mohly v ústraní odpočinout od všech podnětů, které je obklopují.
Tématické poličky a skříňky
Hračky a pomůcky by měly být roztříděné do tématických poliček nebo skříněk. Stavebnice a pomůcky k volné hře a kreativní materiál by měl být oddělený od edukativních pomůcek a činností určených ke koncentraci.
Pokud otevíráte novou dětskou skupinu nebo byste rádi prostor vaší třídy reorganizovali, neváhejte si objednat osobní supervizi. Společně váš prostor projdeme, najdeme krizová nebo chybějící mista a navrhnu vám řešení, které bude lépe vyhovovat potřebám dětí a zajistí vám plynulý chod vašeho vzdělávacího zařízení.
„Míša Topinková byla v naší dětské skupině na dvou supervizích. Chtěli jsme znát názor nestranného pozorovatele na naši práci – hlavně vybavení prostor a přístup pečujících osob k dětem. Během prvního dopoledne, které s námi paní Nesměráková strávila, tiše pozorovala naši práci. Po ukončení pozorování nám ihned dala zpětnou vazbu, co by se dalo lehce pozměnit tak, aby nám práce s dětmi šla lépe. Povšimla si, že bychom mohli zapracovat na prostorovém uspořádání naší dětské skupiny. Během druhého setkání jsme dle jejích rad přestavěli nábytek a jako zázrakem se vyřešil náš problém s pobíháním dětí po herně. Všechny aktivity na sebe smysluplně navazují a práce s dětmi je teď mnohem klidnější. Už nyní plánujeme další setkání, které se bude týkat pomůcek pro děti.
Návštěvu Míši ve vašich zařízeních velmi doporučuji. Díky jejím radám nám celý den s dětmi krásně plyne. Její pohled nestranného pozorovatele a její tipy vám jistě otevřou oči.“
Ing. Ivana Varbanovová – ředitelka Jesle Little Heroes
Autor článku: Mgr. Michaela Topinková (dříve Nesměráková)