Na 22.3 připadá „Světový den vody“. Inspirujte se tematickými aktivitami, které děti budou bavit i rozvíjet.
Vzděláváme pedagogy a pečující osoby.
Podívejte se na akce, které pořádáme.
Správné mytí rukou
K hravému naučení mytí rukou můžete využít Leporelo – mytí rukou. Státní zdravotní institut připravil i metodický návod k leporelu a videonávod.
Kromě povídání o tom, na co všechno vodu potřebujeme, si můžete pustit i krátké video o koloběhu vody – Koloběh vody – pohádka.
Vyrábění pro nejmenší – rybičky
Veselé, jednoduché tvoření, které zvládnou i ti nejmenší.
Pomůcky:
- víčka od PET lahví – různé barvy
- samolepící oči
- modrý tvrdý papír
- fixy (bílý fix, barevné fixy)
- třpytivé fixy
- lepidlo Herkules/tavicí pistole
- žlutý barevný papír (pro nejmenší předpřipravené vystřihnuté trojúhelníky – viz. obrázek)
- zelený plast (např. pytel do odpadkového koše)
Postup:
- Nejprve si děti vyberou barevná víčka a nakreslí rybičkám obličeje.
- Poté nalepí každé rybičce jedno oko.
- Nyní ozdobí i ploutvičku.
- Následuje přilepení ploutvičky do moře a poté přilepení hlavičky.
- Takto postupujeme u všech rybiček.
- Rybičky umisťujeme tak, že každá plave jiným směrem.
- Po nalepení bílým fixem dokreslíme bublinky.
- Paní učitelka může tužkou předkreslit malá kolečka a děti obtáhnou bílým fixem.
- Nakonec zmačkáme zelený plast a nalepíme kolem rybiček.
- A máme hotovo! ?
Pokus: Plovoucí pomeranč
K tomuto pokusu budeme potřebovat: pomeranč, vodu a velkou misku.
- Do velké misky nalijeme vodu a následně do ni položíme (neoloupaný) pomeranč.
- Necháme děti, ať popíší, co se s pomerančem děje (plave).
- Poté zapojíme děti, aby pomeranč oloupaly a znovu ho vložíme do misky. Nyní už pluje ke dnu.
- Nakonec vyzveme děti, jestli chtějí vyzkoušet, zda by neplavala kúra pomeranče. Děti mohou kúru natrhat na několik kousků a položí do misky. Tak děti uvidí, že plave.
Pohybová hra: pára, voda, led
Pomůcky: didaktické obrázky páry, vody a ledu
- Paní učitelka děti začaruje v molekuly.
- Hned na začátku si děti prohlédnou obrázky, pojmenují je a paní učitelka děti seznámí s danými cviky:
- obrázek vody – chodíme po třídě
- obrázek ledu – zpomalujeme chůzi až se úplně zastavíme
- pára – poskoky
- Nejprve s dětmi uděláme „cvičné kolo“, kde paní učitelka připomíná jednotlivé cviky k daným obrázkům.
- Poté paní učitelka stojí na kraji třídy a v ruce drží obrázek vody, děti pomalu chodí po třídě.
- Neustále však očima sledují paní učitelku, která postupně obrázky různě mění a děti obměňují cviky.
Tip! Aktivitu je vhodné zařadit až po povídání/zhlédnutí pohádky o koloběhu vody.
Obměna: Starší děti mohou samy vymyslet dané cviky.
Malujeme moře
Pomůcky:
- tvrdý papír A3/A4
- temperové barvy
- houbička
- podložka
- modrý inkoust
- kelímek s vodou a štětec
- tuše, špejle
- sůl
- razítka rybiček
Postup:
- Nejprve tvrdý papír pomocí houbičky navlhčíme.
- Poté zapíjíme barvy – malujeme na papír inkoustem.
- Pomocí tuší a špejlí můžeme dokreslit různé detaily.
- Následně nasypeme sůl (radši více inkoustu a méně soli).
- Po zaschnutí opatrně vysypeme zbytek soli – vznikl nám krystalový efekt.
- Na tento základ otiskneme razítka rybiček – každá plave na jinou stranu.
Pokus: Sopka pod vodou
Na tento pokus budeme potřebovat: velkou sklenici s vodou, jar, malou baňku s úzkým hrdlem, obarvený olej (musí být barvami na olej).
Do velké sklenice opatrně vložíme malou baňku s olejem. Poté paní učitelka seshora kápne jar přímo do malé nádobky s obarveným olejem. Poté se spustí reakce sopky.