Intenzivní zážitkový pětidenní kurz pro rodiče a pečující osoby v Praze.
Kurzem vás provedou spoluautoři přístupu a knihy „Respektovat a být respektován“ – Pavel a Tatjana Kopřivovi.
Cílem kurzu ŽÍT S RESPEKTEM je zprostředkovat pohled na vztahy, ukázat, čím vším můžeme při každodenní komunikaci nechtěně ubližovat a působit problémy sobě i svému okolí, nabídnout účinné alternativy a ovlivnit postoje účastníků v tom smyslu, že žít s respektem se vyplácí.
Kurzy jsou určeny všem, kteří chtějí pracovat na vlastní sebeúctě, osvojit si respektující přístup ve vztazích mezi dospělými i při výchově dětí a rozšířit jej o ohleduplný přístup k Zemi a k přírodě.
Jakým tématům se budeme věnovat?
Ukázky nerespektující a respektující komunikace a toho, k čemu vede posuzování.
Základní komunikační dovednosti pro běžné i náročné situace a jejich nácvik.
Mocenský a respektující model výchovy i vztahů a jejich důsledky.
Rizika poslušnosti a závislosti na autoritě.
Vysvětlení, k čemu jsou dobré emoce a informace o tom, jak vyjadřovat vlastní emoce a potřeby neobviňujícím způsobem.
Jak reagovat, když jsou v emocích druzí lidé.
Co je a co není empatie – ukázky a cvičení; vysvětlení, co přináší empatie do života a co je to emoční inteligence.
Přehled rizikových způsobů komunikace a zásady respektující komunikace.
Informace o tom, co zakládá oprávněnost požadavku.
Téma „laskavé manipulace“.
Jak motivovat bez uplácení odměnami.
Souvislosti trestání; rozdíl mezi tresty a respektujícími způsoby a jak reagovat na nesprávné jednání.
Vysvětlení, v čem jsou tresty škodlivé i jak se naše psychika vyrovnává s následky trestání a ubližování.
Dobrá sebeúcta jako duševní „imunitní štít“.
Vnitřní a vnější motivace k učení a k práci.
Rizika soutěží a jak může vypadat soužití bez rivality.
Rozdíl mezi hodnocením a zpětnou vazbou – jak se liší pochvala a ocenění.
💡 Po celou dobu kurzu budete mít možnost trénovat své dovednosti v souladu s respektující výchovou, vyměňovat si své zkušenosti s lektory i vzájemně mezi sebou a hledat odpovědi na své odpovědi, se kterými do kurzu přijdete i na ty, které v jeho průběhu teprve vyvstanou.
Lektoři kurzu
Pavel a Tatjana Kopřivovi
Pavel a Tatjana Kopřivovi jsou významní psychologové s praxí v klinické psychologii, psychoterapii i poradenství a spoluautoři přístupu a knihy Respektovat a být respektován®. Pár tvoří od roku 1983 a za tu dobu vychovali 5, dnes již dospělých, dětí.
PhDr. Pavel Kopřiva také spolupracoval autorsky a lektorsky na projektech Zdravá škola a Zdravá mateřská škola. Je autorem publikace Výchova ke zdraví na základní škole, knihy Naše mateřská škola na cestě ke zdraví a spoluautorem knih Program podpory zdraví ve škole.
Mgr. Tatjana Kopřivová se věnuje zejména problematice výchovy, komunikace a emocí.
Na kurzech pracují aktivně, prožitkovou formou, při níž se střídají ukázky komunikace, společná diskuse a práce ve dvojicích nebo v malých skupinách. Účastníci mají možnost trénovat respektující postupy v konkrétních situacích a sdílet své zkušenosti, pocity a myšlenky.
Organizace kurzu
🗓️ Termín konání: pondělí 30. června – pátek 4. července 2025 | vždy od 8:30 do 16:30
📍 Místo konání: Dětská skupina Little Heroes Podolí, Na Podkovce 205/20, 147 00 Praha 4
🍓Celodenní strava zajištěna (2x svačina, oběd + pitný režim).
💰 Cena: 8 890 Kč / osoba
📝 Uzávěrka přihlášek: 30. dubna 2025
Zvýhodněná nabídka:
Tábor + kurz „Žít s respektem“ za cenu 12.490,- Kč
Podrobněji o kurzu
Kurz ŽÍT S RESPEKTEM nahrazuje od května 2021 dosavadní kurzy Respektovat a být respektován, které v ČR a na Slovensku probíhají od roku 1999.
Novým názvem chtějí manželé Kopřivovi vyjádřit jejich současné pojetí kurzu – žít s respektem k sobě, k druhým a k Zemi. Působí nezávisle na týmech Respektovat a být respektován v Čechách a na Slovensku, které dále vystupují pod původním názvem.
Kurz nabízí praktické postupy a dovednosti i pohled na širší souvislosti respektujícího a mocenského vnímání světa a vztahů. Vychází z přesvědčení, že soužití založené na uplatňování moci a síly je vyčerpávající, málo účinné a má neblahé dopady na kvalitu odvedené práce, sebeúctu zúčastněných, vzájemné vztahy i životní prostředí. V celospolečenských dopadech brzdí rozvoj demokracie, občanské společnosti a morálky založené na vnitřně přijatých hodnotách.
Chovat se s respektem neznamená snižování nároků, ani že si lidé budou dělat, co chtějí, ale že uplatňování nároků jde ruku v ruce s ohledem na lidskou důstojnost každého člověka a morální hodnoty.
Respektující přístup se projevuje férovou komunikací bez manipulace, poskytováním pravdivých informací, přibíráním druhých ke spolurozhodování o věcech, které se jich týkají, oceňováním, vyjadřováním nesouhlasu nebo nelibosti bez urážek a ponižování, ochotou a schopností otevírat i citlivé problémy a řešit je bez výčitek a vyhrožování, budováním autority ve smyslu „vážit si někoho“, nikoliv „bát se ho“.