Zážitkově vzdělávací dvoudenní kurz Superchůva vás naučí pečovat o děti ve věku 2 až 6 let s láskou a respektem. Lektorky s více než 20letou zkušeností vám pomohou zvládat náročné situace a vlastní emoce.
Zjistíte, jak efektivně komunikovat s dětmi, aby se cítily vážené a slyšené, a jak je vést k samostatnosti a zodpovědnosti. Poradíme vám, jak se vypořádat s náročnými chvílemi a jak z nich vykřesat zkušenosti, které obohatí jak děti, tak jejich rodiče.
Na konci kurzu budete schopni zpracovat Standard péče o dítě a naplňování jeho potřeb pro vaši dětskou skupinu a přenést teoretické dovednosti do praxe. Staňte se skutečnou SUPERCHŮVOU a objevte radosti pečování!
Sledujte vypsané termíny
Jakým tématům se budeme věnovat?
- Osobnost chůvy– Proč je důležité pečovat o svoji vnitřní pohodu a jak zvládat své emoční reakce na náročné situace při péči o děti?
- Jak vést děti k respektu, samostatnosti a zodpovědnosti– Co je a není respektující a partnerský přístup k dětem? Jak k dětem s respektem přistupovat, jak si ho od dětí získat a jak je citlivě k respektu k druhým a k jejich okolí vést?
- Emoce, konflikty mezi dětmi a nastavování hranic – Strkání, bouchání, kousání nebo boj o hračku? V kolektivu dětí je to často zkušenost, se kterou se dítě v rámci svého sociální učení potká. Jak na to z pozice pečující osoby reagovat?
- Vysoce citlivé děti a děti s projevy hyperaktivity– Jak poznáme, je-li dítě vysoce citlivé? Co můžeme pro děti vysoce citlivé a děti s projevy hyperaktivity udělat, aby si své dětství v dětské skupině užívaly společně s ostatními dětmi? Jaké aktivity jsou vhodné a na co si dát pozor?
- Spolupráce a komunikace s rodiči– Rodiče dětí v naší péči, mají důležitou roli v celém procesu bytí dítěte v dětské skupině a naší péče o ně. Jak s rodiči zahájit a budovat spolupráci pozitivně ovlivňující pobyt dítěte v dětské skupině a naši práci s ním?
- Vedení ranního kruhu – Praktické tipy na několik způsobů vedení ranních kruhů a rituálů i s nejmenšími dětmi.
- Adaptace v dětské skupině– Na co se v adaptačním období připravit a jak přistupovat k adaptaci dětí mladších nebo starších tří let? Jak si poradit s adaptací nově příchozích dětí do ustáleného kolektivu v průběhu roku? Jakou roli hrají rodiče v procesu adaptace a jak pomoci rodičům, aby pozitivně ovlivnili adaptační proces dítěte v dětské skupině?
- Práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem– Jak se připravit na příchod dítěte s odlišným mateřským jazykem? Jaké zdroje a pomůcky můžeme použít při překonání komunikační bariéry? Jak spolupracovat s rodiči přicházejícími z odlišné kultury? S čím je potřeba počítat a na co si dát pozor při vytváření a práci v multikulturním prostředí?
- Prevence vyhoření – Krátké zastavení se s praktickými a jednoduchými technikami k mentálnímu odpočinku a rychlému dočerpání energie. Lektorka provede účastníky aktivitami, které mohou používat pečující osoby v praxi v rámci prevence syndromu vyhoření a přečerpání se.
- Tematické plány a přípravy aktivit pro děti, vedení záznamů o dětech– Zaměříme se nejen na otázky, které je třeba si klást při tvorbě tematických plánů, ale i na jejich tvorbu a přípravu programu a zajímavých aktivit pro děti v dětské skupině.
- Spolupráce a klima v týmu, rozdělení rolí v týmu – Co můžeme dělat, abychom průběžně pečovali o vztahy a spolupráci s kolegyněmi/kolegy? Jak se společně domluvit a co dělat, když se nedomluvíme? Jak postupovat v případě, když máme rozdílný názor?
- Praktické příklady z praxe, sdílení zkušeností mezi účastníky –V závěrečném bloku bude prostor pro účastníky, pod vedením lektorky, podělit se o zkušenosti z praxe při řešení složitých situací. Během společného hledání řešení se mohou účastníci navzájem inspirovat a učit jeden od druhého.
Kurz si můžete přát pod stromeček, nebo jej koupit svým blízkým či zaměstnancům.
Podívejte se na nabídku našich dárkových voucherů
Lektorky kurzu
Mgr. Michaela Topinková
Mgr. Michaela Topinková (dříve Nesměráková) se věnuje předškolnímu vzdělávání již 20 let. Vystudovala obor Pedagogika se zaměřením na osobnostně sociální rozvoj a pedagogicko-psychologické poradenství na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Absolvovala český i mezinárodní montessori kurz pro předškolní děti, kurz Respektovat a být respektován a mnoho dalších odborných kurzů zaměřených na výchovu a vzdělávání dětí.
Má zkušenosti jako chůva, lektorka i učitelka. Čtyři roky provozovala vlastní mateřskou školu a volnočasový klub pro děti a rodiče, poté čtyři roky vedla dvě pobočky mezinárodní česko-anglické montessori mateřské školy v systému Duhovka. Po rodičovské dovolené se podílela na založení dětské skupiny. Od roku 2020 působí jako metodička vzdělávacího programu pro miminka a batolata PlayWisely.
V organizaci Vše pro dětské skupiny vede kurzy, poskytuje supervize a konzultace pro předškolní zařízení. Zabývá se také mentoringem chův a ředitelů. Michaela je inspirací pro všechny, kteří se chtějí vzdělávat v péči o nejmenší. Její hlavní předností je zaměření na praktickou stránku věci a své bohaté zkušenosti proměňuje v konkrétní a okamžitě použitelná řešení. Její kurzy jsou tak nejen inspirativní, ale především velmi užitečné.
Věra Quinn
Věra Quinn se práci s dětmi věnuje od roku 1995. V Irsku vystudovala předškolní pedagogiku. Absolvovala tříleté vzdělávání v Intuitivní pedagogice a výcvik “ Koučink jako umění“. Je autorkou publikace Výchova srdcem. V dětských skupinách pracuje mj. jako Logopedický asistent. Průběžně se vzdělává účastí na odborných kurzech např. v oblasti snoezelen terapie, bazální stimulace, arteterapie, techniky mindfulness a další.
Čtyři roky vedla Mateřské a vzdělávací centrum Andílek v Brně. Od roku 2016 se věnuje rodinnému koučinku. Je lektorkou Výchovy srdcem (program, jehož je zakladatelkou, je určený pro rodiče a pečující osoby). Spolupracuje s několika dětskými skupinami, kde se věnuje mentoringu, rodinnému a intuitivnímu koučinku. Od roku 2020 lektoruje webináře pro pečující osoby pro MPSV v rámci projektu Podpora a zvyšování kvality služeb v oblasti péče a slaďování pracovního a
rodinného života. Pracovala několik let jako vychovatelka s tělesně a mentálně postiženými uživateli. Mezi rodiči jsou oblíbené její zážitkové workshopy a vzdělávací setkání. Pro děti organizuje příměstské tábory a volnočasové aktivity, mezi které patří Anglický divadelní klub a výuka angličtiny.
V organizaci Vše pro dětské skupiny pracuje jako lektorka prezenčního semináře s názvem Superchůva. Je také jednou z lektorek navazujících videokurzů.
Její bohaté zkušenosti s dětmi všech věkových kategorií, práce s rodiči a pečujícími osobami ji poskytují ucelený pohled na péči o děti a umocňují uvědomění důležitosti láskyplné a moudré výchovy dětí (nejen) v předškolním věku. Práci s dětmi vidí jako své poslání a sama sebe vnímá jako most mezi světem a vnímáním dětí a dospělých.