Zážitkově vzdělávací dvoudenní kurz Superchůva vás naučí pečovat o děti ve věku 2 až 6 let s láskou a respektem.
Zjistíte, jak efektivně komunikovat s dětmi, aby se cítily vážené a slyšené, a jak je vést k samostatnosti a zodpovědnosti. Poradíme vám, jak se vypořádat s náročnými chvílemi a jak z nich vykřesat zkušenosti, které obohatí jak děti, tak jejich rodiče.
Na konci kurzu budete schopni zpracovat Standard péče o dítě a naplňování jeho potřeb pro vaši dětskou skupinu a přenést teoretické dovednosti do praxe. Staňte se skutečnou SUPERCHŮVOU a objevte radosti pečování!
Jakým tématům se budeme věnovat?
- Osobnost chůvy– Proč je důležité pečovat o svoji vnitřní pohodu a jak zvládat své emoční reakce na náročné situace při péči o děti?
- Jak vést děti k respektu, samostatnosti a zodpovědnosti– Co je a není respektující a partnerský přístup k dětem? Jak k dětem s respektem přistupovat, jak si ho od dětí získat a jak je citlivě k respektu k druhým a k jejich okolí vést?
- Emoce, konflikty mezi dětmi a nastavování hranic – Strkání, bouchání, kousání nebo boj o hračku? V kolektivu dětí je to často zkušenost, se kterou se dítě v rámci svého sociální učení potká. Jak na to z pozice pečující osoby reagovat?
- Spolupráce a komunikace s rodiči– Rodiče dětí v naší péči, mají důležitou roli v celém procesu bytí dítěte v dětské skupině a naší péče o ně. Jak s rodiči zahájit a budovat spolupráci pozitivně ovlivňující pobyt dítěte v dětské skupině a naši práci s ním?
- Vedení ranního kruhu – Praktické tipy na několik způsobů vedení ranních kruhů a rituálů i s nejmenšími dětmi.
- Adaptace v dětské skupině– Na co se v adaptačním období připravit a jak přistupovat k adaptaci dětí mladších nebo starších tří let? Jak si poradit s adaptací nově příchozích dětí do ustáleného kolektivu v průběhu roku? Jakou roli hrají rodiče v procesu adaptace a jak pomoci rodičům, aby pozitivně ovlivnili adaptační proces dítěte v dětské skupině?
- Náročné situace s dětmi – vysoce citlivé děti a děti s projevy hyperaktivity – Práce chůvy v dětské skupině je většinou plná radosti a krásných okamžiků, patří k ní však častá setkání s naročnými situacemi a novými výzvami, které nás nutí zamýšlet se nad naší rolí pečující osoby. Mnohé z těchto výzev přichází s narůstajícím počtem vysoce citlivých dětí a dětí s projevy hyperaktivity přicházejících do DS. Jak poznáme, je-li dítě vysoce citlivé? Co můžeme pro děti vysoce citlivé a děti s projevy hyperaktivity udělat, aby si své dětství v DS užívaly společně s ostatními dětmi? Jaké aktivity jsou vhodné a na co si dát pozor?
- Práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem – Odlišný mateřský jazyk může být velkou bariérou v komunikaci, se kterou je potřeba se v krátkém čase vypořádat, aby byla dítěti poskytnuta adekvátní podpora při adaptaci a pobytu v DS. Jak se připravit na příchod dítěte s odlišným mateřským jazykem? Jaké zdroje a pomůcky můžeme použít při překonání komunikační bariéry? Jak spolupracovat s rodiči přicházejícími z odlišné kultury? S čím je potřeba počítat a na co si dát pozor při vytváření a práci v multikulturním prostředí?
- Prevence vyhoření – Krátké zastavení se s praktickými a jednoduchými technikami k mentálnímu odpočinku a rychlému dočerpání energie. Lektorka provede účastníky aktivitami, které mohou používat pečující osoby v praxi v rámci prevence syndromu vyhoření a přečerpání se.
- Tematické plány a přípravy aktivit pro děti, vedení záznamů o dětech– Zaměříme se nejen na otázky, které je třeba si klást při tvorbě tematických plánů, ale i na jejich tvorbu a přípravu programu a zajímavých aktivit pro děti v dětské skupině.
- Spolupráce a klima v týmu, rozdělení rolí v týmu – Co můžeme dělat, abychom průběžně pečovali o vztahy a spolupráci s kolegyněmi/kolegy? Jak se společně domluvit a co dělat, když se nedomluvíme? Jak postupovat v případě, když máme rozdílný názor?
- Praktické příklady z praxe, sdílení zkušeností mezi účastníky –V závěrečném bloku bude prostor pro účastníky, pod vedením lektorky, podělit se o zkušenosti z praxe při řešení složitých situací. Během společného hledání řešení se mohou účastníci navzájem inspirovat a učit jeden od druhého.
Lektorka kurzu
Věra Quinn
Věra Quinn se práci s dětmi věnuje od roku 1995. V Irsku vystudovala předškolní pedagogiku. Absolvovala tříleté vzdělávání v Intuitivní pedagogice a výcvik “ Koučink jako umění“. Je autorkou publikace Výchova srdcem. V dětských skupinách pracuje mj. jako Logopedický asistent. Průběžně se vzdělává účastí na odborných kurzech např. v oblasti snoezelen terapie, bazální stimulace, arteterapie, techniky mindfulness a další.
Termín a místo konání kurzu:
Termín konání: sobota 11. října 2025 + neděle 12. října 2025, vždy od 8:30 do 16:30, včetně přestávek na oběd.
Místo konání: Brno (bude upřesněno)