Jak na naplňování standardů kvality v oblasti péče o dítě…
Máte malé děti a chcete trávit více času venku, ale nevíte, jak je zabavit?
Rádi byste věděli, jak efektivně reagovat na krizové situace při pobytu venku?
Už děti nebaví se na hřišti pořád jen houpat a klouzat?
Slunce nás láká ven, ale co když máte malé děti, které ještě nemají zkušenosti s dlouhými procházkami? Jakým aktivitám se věnovat s dětmi už od 1 roku, jak je zaujmout, a zároveň jim pomoci rozvíjet jejich dovednosti? Připravili jsme pro vás webinář, kde se dozvíte vše, co potřebujete k tomu, abyste si užili čas venku s dětmi a využili přírodu k jejich vzdělávání a rozvoji.
→ Termín: čtvrtek 22.května 2025, od 18:00 do 19:30 hodin
→ Pro koho je kurz určen: pro pedagogy a pečující osoby v dětské skupině (absolvováním kurzu si splníte další povinné vzdělávání pečujících osob), rodiče dětí od 1 roku do 6 let
→ Oblast standardů kvality: oblast péče o dítě a naplňování potřeb dítěte – kvalita plánu výchovy a péče; oblast provozního zabezpečení – zajištění bezpečnosti dětí
→ Videozáznam: účastníkům kurzu bude poskytnut také videozáznam
→ Do týdne po konání kurzu od nás obdržíte osvědčení o jeho absolvování.
Co se nového naučíte?
→ Metodiku práce s dětmi od 1 roku do 6 let v přírodě a na hřištích
- Jak správně připravit aktivity pro děti v tomto věkovém období.
- Jak reagovat, když děti nespolupracují nebo když aktivita nezaujme.
- Kdy je lepší aktivitu upravit tak, aby byla pro děti atraktivnější, a kdy je lepší ji vypustit nebo odložit na později.
- Jak přizpůsobit aktivity aktuálnímu prostředí a jak postupovat, objeví-li se přirozeně pro děti atraktivnější podnět než nabízená aktivita.
→ Využití přírodního materiálu při práci s dětmi
- Jak využívat přírodní materiál při procházkách, výletech nebo aktivitách v dětských skupinách za účelem senzomotorického rozvoje dětí.
- Jaké pomůcky se hodí na procházky (rámečky na pozorování mraků, lupa, kartičky s obrázky k hledání rostlin a zvířat, stezky, jednoduché pracovní listy tzv. pátraček v přírodě atd.).
→ Příprava krizového plánu pro pobyt venku
- Jak řešit krizové situace, jako jsou jehly na pískovišti, úrazy nebo odbíhání dětí z dohledu.
- Jak zkontrolovat bezpečnost prostředí a předcházet tak zbytečným zraněním.
- Proč je důležité mít připravený krizový plán a jak se na nečekané situace připravit.
→ Aktivity s přírodními materiály pro děti v interiéru
- Jak pracovat s přírodninami, když je venku špatné počasí nebo děti zůstávají doma.
- Zajímavé nápady na aktivity, které můžete dělat s dětmi uvnitř, a to nejen lepení listů na papír nebo tvoření zvířátek z kaštanů.
A co si odnesete do praxe?
→ Plán krizových situací: Naučíte se, jak efektivně připravit plán pro případ nečekaných situací během pobytu venku.
→ Metodický návod na aktivity: Získáte konkrétní tipy na aktivity, které jsou přiměřené věku a schopnostem dětí.
→ Konkrétní nápady na aktivity: Dostanete praktické tipy na aktivity, které můžete ihned realizovat s dětmi, ať už venku v přírodě, nebo s přírodninami doma.
Tento webinář vám poskytne nástroje a inspiraci, jak trávit čas venku s dětmi, učit je novým věcem a zároveň zajistit jejich bezpečí a rozvoj. Připojte se k nám a zjistěte, jak využít přírodu pro radost a vzdělání vašich dětí!
Standardy kvality
Znalosti získané na webináři lze využít z hlediska standardů kvality pro dětské skupiny několika klíčovými způsoby, které pomáhají zlepšit kvalitu péče o děti a jejich bezpečnost. Tyto znalosti odpovídají požadavkům standardů, které jsou stanoveny pro kvalitu plánu výchovy a péče, a to jak v rámci interních směrnic, tak i v souladu s právními předpisy týkajícími se dětských skupin.
Metodika práce s dětmi v přírodě a na hřištích
Tipy na metody a aktivity získané na webináři, u kterých je kladen důraz na environmentální výchovu, umožní pečujícím osobám plánovat a provádět vhodné a bezpečné aktivity v přírodě i v interiéru, což je v souladu s cílem poskytovat dětem, přiměřeně jejich věku a schopnostem, dostatečné podněty pro jejich všestranný rozvoj (kognitivní, motorický, sociální) v rámci nastavené kvality plánu výchovy a péče.
Z hlediska standardů kvality se pro kritérium „kvalita plánu výchovy a péče“ týká oblastí:
→ zohledňuje věkové složení dětí, tzn., že obsah PVP je přiměřený, tj. přizpůsobený věkovému složení dětí;
→ je založen na výchovných hodnotách a přístupech umožňujících dětem dosáhnout jejich plného potenciálu, zejména kognitivní, sociální, emocionální, fyzické a jazykové schopnosti a dovednosti, kdy v PVP jsou vyjádřeny výchovné hodnoty dětské skupiny, která klade důraz na hodnoty společností obecně uznávané, jakými jsou např. vedení dětí ke vzájemné pomoci, ohleduplnosti, toleranci, odpovědnosti nebo na zaměření na rozvoj pohybové zdatnosti, zdravý životní styl či na ekologickou a sociální oblast atd.
→ nastavuje vhodné psychosociální podmínky výchovné péče v dětské skupině, kdy dětská skupina v PVP zmiňuje přístup k dětem jako vstřícný, partnerský, empatický, respektující a uvádí, že podporuje příznivé sociální prostředí, aby se v něm děti cítily jistě, bezpečně, spokojeně apod., tzn., že účast na aktivitách je dobrovolná, z čehož vyplývá, že panují příznivé psychosociální podmínky vyvolávající pozitivní sociální klima, v němž se děti projevují přirozeně a spokojeně;
→ část dne je vyhrazena pobytu venku, kdy uskutečňování a délka pobytu venku jsou v souladu s potřebami dětí; velké dětské skupiny od 13 dětí tímto naplňují zákonnou povinnost danou vyhláškou č. 410/2005 Sb., malé dětské skupiny se podmínkami danými vyhláškou ve prospěch uspokojování potřeb dětí inspirují; pobyt venku je uskutečňován v přiměřené délce k potřebám dětí a povětrnostním podmínkám, s přiměřeným programem a s využíváním místních příležitostí.
Příprava krizového plánu pro pobyt venku
Znalost, jak správně připravit krizový plán, je klíčová pro dodržování bezpečnostních standardů v dětských skupinách. Mít připravený plán pro krizové situace, jako jsou úrazy nebo ztráta dohledu nad dětmi, napomáhá zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, což je jeden z klíčových standardů v oblasti kvality péče.
Schopnost identifikovat potenciální rizika a včas na ně reagovat podporuje také prevenci nebezpečných situací, což přímo souvisí s udržováním bezpečného a ochranného prostředí pro děti a předcházení úrazů.
Z hlediska standardů kvality se pro kritérium „kvalita plánu výchovy a péče“ týká oblastí:
→ část dne je vyhrazena pobytu venku, přičemž pobyt venku je uskutečňován s ohledem na bezpečnost dětí;
→ DS v režimu dne informuje o délce pobytu venku, příp. poskytuje další informace o pobytu venku (např. o povětrnostních podmínkách, za kterých nebývá pobyt venku uskutečněn, o zabezpečení dětí, vč. personálního zajištění, o místě či obsahu pobytu venku).
Z hlediska standardů kvality se pro kritérium „zajištění bezpečnosti dětí“ týká oblastí:
→ poskytovatel dostatečně zajistí bezpečné prostředí z hlediska předcházení úrazu dětí a pečujících osob tím, že má nastavený systém pro odhalování, hlášení a řešení rizik; zaměstnanci jsou proškolováni, zjištěná rizika jsou bezodkladně řešena.
→ týmem vytvořený seznam konkrétních míst/situací/činností s vyhodnocením rizika a způsobem řešení (bezpečná organizace, rozdělení úloh, omezení pohybu v některých místech apod.);
→ vypracovaný program pravidel pro děti „jak se bezpečně chovat“ průběžně realizovaný přiměřenou formou pro děti daného věku se zachováním principu „nebát se, ale vědět, jak se zachovat“;
→ poskytovatel se spolu se zaměstnanci soustředí na vytváření bezpečných podmínek, včasné odhalování a předjímání rizik ve specifickém prostředí, kde se pracuje s dětmi, pro bezpečnost provozu mají stanovené procesy a postupy, znají je a dodržují.
Lektorka
Mgr. Eliška Píštělková

Způsob přihlášení na webinář
Webinář proběhne prostřednictvím platformy Google Meet – není potřeba si stahovat či instalovat žádnou aplikaci. Po úhradě vaší objednávky Vám na zadaný email přijde odkaz, prostřednictvím něhož se v době konání webináře připojíte. Doporučujeme zkontrolovat také složku „spam“.
PŘIHLAŠOVÁNÍ NA TENTO WEBINÁŘ JE MOŽNÉ POUZE DO 15. KVĚTNA 2025.
Pokud si nevíte rady se standardy provozními a personálními, doporučujeme také webinář Elišky Vondráčkové, jenž se uskuteční 26. května 2025.
Pro oblast provozních standardů nahlédněte také do nabídky webináře Ingrid Tillmann s názvem HACCP pro dětské skupiny, který bude vysílán 20. května 2025.