Proč některé děti nemluví, i když rozumí?
Proč jiné neustále zakopávají, bojí se výšek nebo nesnesou ponožky?
Co když za vybíravostí a odmítáním nejsou jejich „rozmary“, ale nezralý nervový systém?
Zveme vás na praktický webinář zaměřený na základy smyslového vývoje dětí ve věku 0,5 – 3 roky. Společně se podíváme na to, proč jsou smyslové podněty a pohybové zkušenosti nezbytné pro správný vývoj koordinace, řeči i učení. Webinář je určen chůvám, pedagogům MŠ i rodičům, kteří chtějí lépe porozumět potřebám malých dětí a nabídnout jim prostředí a aktivity, které podporuje zdravý vývoj.
→ Termín: pondělí 29. 10. 2025, od 18:00 do 19:30 hodin
→ Pro koho je kurz určen: pro rodiče, pedagogy a pečující osoby v dětské skupině (absolvováním kurzu si splníte další povinné vzdělávání pečujících osob)
→ Oblast standardů kvality: kvalita plánu výchovy a péče
→ Videozáznam: účastníkům kurzu bude poskytnut také videozáznam
→ Do týdne po konání kurzu od nás obdržíte osvědčení o jeho absolvování.
Obsah
Zveme vás na praktický webinář zaměřený na základy smyslového vývoje dětí ve věku 0,5–3 roky. Společně se podíváme na to, proč jsou smyslové podněty a pohybové zkušenosti nezbytné pro správný vývoj koordinace, řeči i učení. Vysvětlíme si, jakou roli hrají primární reflexy a proč by měly postupně vymizet. Seznámíme vás s pojmem smyslového zpracování, s tím, jak jeho odlišnosti ovlivňují chování i vývoj dítěte, a jak může pomoci podpora senzorické integrace. Povíme si také, proč je důležitá spolupráce mozkových hemisfér a jak jednoduchými aktivitami podpořit bilaterální integraci v každodenní péči a hrách.
Co se na webináři dozvíte?
- co jsou primární reflexy a proč mají vymizet
- co je zpracování smyslových podnětů, jak odlišnosti smyslového zpracování dětem komplikuje rozvoj a učení, a jak pomáhá senzorická integrace
- proč mají mozkové hemisféry spolupracovat, co je bilaterální integrace a jak ji podpořit
- Praktické příklady z praxe, souvislosti nápady na podpůrné aktivity a tipy na citlivý přístup
Příklady situací, se kterými se můžete setkávat a souvisejí se smyslovým vnímáním dětí:
a) „On ještě nemluví, ale všechno si ukáže“
Tato situace je u dětí do 3 let častá – ale co když za opožděným vývojem řeči nestojí jen „čas“?
Vývoj řeči úzce souvisí s pohybem a vnímáním vlastního těla. Dítě, které nemá zautomatizované pohybové vzorce, může mít obtíže nejen v řeči, ale i v porozumění a komunikaci.
Senzomotorické aktivity podporují koordinaci, propojují smyslové dráhy a pomáhají mozku „zmapovat“ tělo i prostor – a tím zlepšit motoriku mluvidel i kognici a lépe chápat slova, jazyk a porozumět světu kolem.
b) „Pořád padá, často se bouchne, neumí chytit míč…“
Některé děti působí „nešikovně“ – často zakopnou, naráží do věcí, netrefí se do míče nebo se bojí výšek.
Za těmito potížemi bývá špatně zpracovaná rovnováha a pohybové vjemy – tzv. vestibulární a proprioceptivní systém, které dávají mozku informaci o tom, kde je tělo v prostoru. Aktivity jako houpání, točení, balení se do zátěžových přikrývek apod. podporují stabilitu, jistotu pohybu a rozvíjejí prostorovou orientaci.
c) „Vadí mu oblečení, nechce se mazlit…“
Dítě odmítá oblékání, vadí mu ponožky, štítky, zlobí se při dotyku, nevyhledává mazlení?
Za těmito projevy se často skrývá přecitlivělost na hmatové podněty – doteky pro něj mohou být nepříjemné až bolestivé. Pomoci může postupná a bezpečná taktilní stimulace. Díky těmto činnostem se hmatový systém zklidňuje a dítě si postupně „zvyká“ na dotek jako bezpečný a příjemný kontakt.
Nejen pro tyto situace získáte rady a tipy, jak postupovat a dítěti pomoci.
Tato přednáška je určena rodičům, pedagogům a pečujícím osobám, které chtějí:
- lépe porozumět dětem v nejranějším věku,
- podpořit jejich zdravý vývoj skrze smysly, pohyb a hru,
- naučit se vnímat projevy dítěte v širších souvislostech.
Z webináře si odnesete:
- porozumění tomu, co dětské tělo a mozek v tomto věku potřebují
- inspiraci pro pohybové a smyslové aktivity šité na míru ranému věku
- jistotu, že i jednoduché podněty mohou mít zásadní vliv na vývoj dítěte
Pojďte s námi nahlédnout do světa dětského vnímání a zjistit, jak mohou smysly otevírat cestu k řeči, rovnováze i sebejistotě.
Nepřehlédněte v nabídce také webinář Senzorické aktivity, smyslová stimulace a úprava prostředí pro děti od 1 do 3 let, který se uskuteční dne 3. 11. 2025.
Lektorka
Mgr. Dagmar Mega
Lektorka a koučka, Mgr. Dagmar Mega se věnuje smyslovému vnímání a zlepšování kognitivních schopností u dětí i dospělých. Využívá k tomu principy multisenzorického prostředí snoezelen.
Její misí je naučit rodiče i profesionály v pomáhajících profesích jak využívat smyslové vnímání pro zkvalitnění života – zmírnění stresové zátěže, rychlejší regeneraci, zlepšení paměti, pozornosti a celkově kognitivní rezervy. Za více než 20 let své praxe se mnohokrát přesvědčila, jak ohromné výsledky přináší porozumění těmto oblastem do života dětí, rodičů, i jak trénink mozkových schopností dokáže prodloužit aktivní život seniorům.
Je součástí mezinárodní týmu školitelů asociace snoezelen a švýcarské ISNA-MSE, autorkou projektu Mozek a smysly. Pořádá online kongresy, vede semináře pro školy i vzdělávací programy na míru.
Způsob přihlášení na webinář
Webinář proběhne prostřednictvím platformy Google Meet – není potřeba si stahovat či instalovat žádnou aplikaci. Po úhradě vaší objednávky Vám na zadaný email přijde odkaz, prostřednictvím něhož se v době konání webináře připojíte. Doporučujeme zkontrolovat také složku „spam“.
PŘIHLAŠOVÁNÍ NA TENTO WEBINÁŘ JE MOŽNÉ DO 19. ŘÍJNA 2025.